TECHNIKA

Náš sbor je vybaven technikou sice staršího data,ale spolehlivou.Od roku 1975 vlastníme Pragu RN AS16,od roku 1990 přenosnou stříkačku PS8 a aby na všechno nebyla sama,tak jsme jí v roce 2012 přikoupili mladší kolegyni,také PS8.No a v roce 2013 (tedy letos),se naskytla koupě,tedy spíš výměna kompletně vybaveného přívěsu PPS8.No a od letošního  listopadu jsme provozovateli vozu Škoda 706RTH ASC16.

PRAGA RN AS16

 

Praga RN AS16 - "Máňa"

rok výroby: 1951
Sloužila ve sboru své domovské továrny ve Vysokém Mýtě do roku 1975
od té doby slouží u nás v  SDH Bor u Skutče

Podvozek byl vyroben v roce 1951, ale až roku 1956 byl karosován a vyzbrojen. Kde a v jaké podobě brázdil silnice prvních pět let, se nepodařilo zjistit. Už při výrobě se počítalo s výstavou na brněnském veletrhu, dostala proto červený lak místo zelené, signální trumpety na střechu místo pod kapotu, jiný přední nárazník, a chromované doplňky. Vozidlo je po repasy.

Technické údaje :
Motor : Praga čtyřtaktní benzínový řadový 6 válcový spodový(SV)
Obsah valců : 3.468cm³
Výkon : 72 k pri 3.000 ot. / min
Spotřeba : 26 l / 100 km
Obsah nádrže na palivo : 100 l
Rozměry v mm :
Délka : 7.900
Šířka : 2.000
Výška : 2.600
Hmotnost bez příslušenství : 3.470 kg
Celková hmotnost : 5.250 kg
Výkon čerpadla : 1.600 l / min. pri 8 atp.
Osádka : 9+řidič

V zadní části karoserie je umístěna stříkačka PS-8

 

 

 

ŠKODA 706 RTH-ASC16

 

 

Automobilová stříkačka cisternová,která nám byla poskytnuta k provozování, je vyrobena v roce 1963.Podvozek v továrně LIAZ n.p.,speciální nástavba v závodě KAROSA Vysoké Mýto n.p.,jako 81.kus serie.Tyto první stroje ještě nemají pohon přední nápravy a posilovač řízení.Byly také vybaveny čerpadly o výkonu 1600l/min.Proto to číslo 16 v typovém označení.Teprve dodatečně byla většina vozidel dovybavena čerpadly o výkonu 2500l/min.

Náš vůz nejprve sloužil v továrně TOS Čelákovice n.p.Roku 1989 byl v rámci podniku převeden do výrobního podniku TOSu v Žebráku(od roku 1993 INTOS,spol.s.r.o.),kde sloužil jako záložní vozidlo sboru.Roku 2007 byl odkoupen Obecním úřadem Předhradí pro SDH Předhradí a od něho roku 2013 k nám do Boru u Skutče.

Chci tady poděkovat jak hasičům a továrně TOS, tak i Obecnímu úřadu  a SDH Předhradí za příkladnou péči o stroj.On se totiž dochoval v téměř původním a velmi dobrém stavu,bez  pozdějších úprav.Od vzhledu v jakém vyjel z továrny ve Vysokém Mýtě se liší prakticky jen majáky AZD.(původně měl jen v rozích přední části střechy světla modré barvy), a bílím pruhem kolem vozu,(Původní vozy byly lakováné celé v červené barvě.)

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Pohotovostní hmotnost: 8 860 kg
Nosnost: 4 340 kg
Délka: 7,53 m
Šířka: 2,49 m
Výška: 2,62 m
Rozvor: 4,00 m
Rozchod vpředu/vzadu: 1,90 / 1,75 m
Světlá výška: 0,27 m
Pohon: 4x2
Motor: vznětový, štyřdobý
Počet válců: 6 v řade

objem válvů: 11781cm3

Palivo: nafta
Výkon: 118 kW (160 k při 1 900 ot/min)
Chlazení: kapalinové
Spojka: suchá, dvojkotoučová
Převodovka: mechanická 5+Z
Nápravy: tuhé
Pérování: listové pružiny
Brzdová soustava: vzduchotlaká,tříokruhová
Kabina: celokovová, trambusová, 8 míst k sezení
Palivová nádrž: 175 l
Max. rychlost: 85 km/h
Stoupavost: 19°
Nájezdový úhel vpředu/vzadu: 32°/17°
Poloměr otáčení: 10,2 m
Boční sklon: 27°
Objem nádrže na vodu: 3 500 l
Objem nádrže na pěnidlo: 200 l
Výkon čerpadla: 1 600 l/min (2500l/min.)
Dopravní výška čerpadla: 80 m
Sací výška čerpadla: 1,5 m

 

PS-8 THZ

 

 

Přenosnou motorovou stříkačku PS-8 vyráběla Továrna na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto, závod Slatiňany u Chrudimi od roku 1948 do roku 1964. PS-8 byla v podstatě vylepšenou Přenosnou motorovou stříkačkou typ 262P s výkonem čerpadla 1100 l/min, vyráběnou Továrnou na hasičské stříkačky Václav Ignác Stratílek ve Vysokém Mýtě v období před druhou světovou válkou a během ní. Obě přenosné stříkačky jsou si z vnějšku velmi podobné, PS-8 prostě svůj původ nezapře. Ostatně na jejím vývoji a výrobě se podíleli v podstatě stejní lidé. Oproti typu 262P má ale větší výkon motoru a menší výkon čerpadla.
Přenosná motorová stříkačka PS-8 byla umístěna na odpruženém rámu z ocelových profilů. Rám tvořil v podstatě nosítka, která sloužila k přenesení stříkačky na špatně přístupná místa. Z dvojice trubek, která sloužila jako rám, se daly vysunout dvě dvojice rukojetí. Za ně ji hasičské družstvo přenášelo a PS-8 mu tak umožňovala provádět hasební zásah i tam, kam se nedostaly hasící automobily vybavené nepřenosnou stříkačkou.
PS-8 tvořila výzbroj těchto hasičských automobilů:
DVS 8 na podvozku Praga RN, DVS-8 na podvozku Tatra 805 a DA-8 na podvozku Tatra 805
Eventuelně mohla být přepravována v jednonápravovém přívěsu PPS-8

Technický popis PS-8:
Motor:
Byl to dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31 (Stratílek motor o výkonu 31 koní) Byl chlazený vodou nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel a ojnice byly uloženy ve válečkových a kuličkových ložiskách. Zapalování magnetoelektrické magnetem PAL, zapalovací svíčky PAL 175 se závitem M14x1,5. K přípravě palivové směsi slouží karburátor Jikov 30 LOH-O-33 a na PS-8 je umístěna nádrž na benzín o objemu 26 litrů. Startování motoru je ruční, pákou na čelní skříni motoru.
Na hlavě válců je upevněna vývěva, která umožňovala nasátí vody do čerpadla a byla do činnosti uváděna pákou rozdělovacího kohoutu. Při vysávání bylo přerušeno zapalování druhého válce a nespálená směs paliva a vzduchu procházela uzavíracím kuželem přes zpětný ventil do vysávacího zařízení a současně byl klapkou uzavřen i výfukový otvor druhého válce. Tím vznikal ve vývěvě potřebný podtlak a vnitřní prostor vývěvy spojovala trubka s vnitřním prostorem čerpadla. Vnějším tlakem vzduchu pak byla voda hnána savicemi do čerpadla. Nejvyšší dosažitelný podtlak plynové vývěvy je 8 m vodního sloupce.


Technická data motoru:
vrtání válců 92 mm
zdvih válců 85 mm
obsah válců 1142 cm3
počet otáček 3000 ot/min
výkon motoru 23,12 kW (31 ks)
palivo směs benzínu Normal s olejem DT v poměru 1:20 (1 litr oleje s 20 litry benzínu)


Čerpadlo:
Jednalo se o dvoustupňové, vysokotlaké čerpadlo s typovým označením H 800. Mělo oběžná kola naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí. Na sací straně čerpadla byl hřídel uložen v bronzovém ložisku a na druhé straně u motoru byl spojen přírubou přímo na setrvačník motoru. K utěsnění prostoru čerpadla sloužila provazcová ucpávka s pěti těsnícími kroužky. Ty se podle potřeby dotahují ucpávkovým kroužkem a ucpávkovou maticí. K mazání čerpadla sloužila tlaková maznice na skříni čerpadla a k mazání sloužil mazací tuk 3 od firmy Benzinol n.p. Na skříni čerpadla byly umístěny měřidla a ventily:
Manovacuometr - udával podtlak na sací straně v metrech vodního sloupce (m v. s.) při sání z volného zdroje nebo udával tlak při sání z tlakového zdroje v m v. s. (10 m v. s. = 1 atp).
Manometr - udával přetlak na výtlačné straně v m v. s.
Výtlačné ventily – sloužily k uzavření průchodu vody. Ve vřeteni výtlačného ventilu byly posuvně uloženy uzavírací talíře, které na ventilová sedla přitlačovala pružina.
Rozdělovací kohout - jeho pákou se uváděla v činnost vývěva a zapojovalo chlazení motoru. Byl umístěn mezi výtlačnými ventily.
Zavodňovací nálevka – po odšroubování její zátky se čerpadlo a savice zalilo vodou. Používala se, jen pokud nefungovala vývěva a byla umístěna na sacím hrdle čerpadla.
Vypouštěcí zátka - sloužila k odvodnění čerpadla po skončení provozu. Byla umístěna na spodní části čerpadla.

Technická data čerpadla:
jmenovité otáčky 3000/min
výkon 800 l/min při 800 kPa
nejvyšší sací výška 7,5 m
1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm)
2x výtlačné hrdlo 75 (průměr 75 mm)

Rozměry a hmotnost PS-8:
Délka 850 mm
Šířka 540 mm
Výška 850 mm
Hmotnost 160 kg


Autor uvítá informace a fotografie o službě PS-8 v ČSLA a jakékoli upřesnění označování hasičských automobilů a stříkaček (Příslušná nařízení vč. dat o jednotném názvosloví).

Kromě PS-8 vyráběné THZ n. p., byly na našem území další PS-8 vyráběné firmou Auto Union AG (Audi, DKW, Horch a Wanderer). Také tuto stříkačku poháněl dvouválcový dvoudobý motor a výkon jejího čerpadla byl rovněž 800 l/min. Po druhé světové válce byla pravděpodobně tato stříkačka vyráběna i v Německé demokratické republice pod názvem TS 8/8 (Tragkraftspritze 8/8 - 800l/min).

Text převzat z webu :forum.valka.cz              

   Autorem je:        Jaroslav Matoulek